• R-Net bus 300 keert terug op de Oranjebaan.

    René de Leeuw
  • Elektrische AML Flex auto's gaan Nes aan de Amstel bedienen.

    Connexxion

Aardverschuiving in busnet Connexxion

AMSTELVEEN Connexxion voert op 10 december de dienstregeling 2018 in. Voor Amstelveen betekent dat een aardverschuiving, met als kenmerk meer inzet op de hoogwaardige R-Netbussen en verder lopen. Dat dat stuit vooral bij ouderen en minder-validen op bezwaren, blijkt uit reacties.

Een van de veranderngen is dat Lijn 170 (Amsterdam-Amstelveen-Uithoorn) de R-Net status krijgt en wordt omgedoopt tot 347. Lijn 172 (Amsterdam-Amstelveen-Aalsmeer) wordt eveneens een R-Netlijn, met het nummer 357. Lijn 347 rijdt In Uithoorn niet verder dan het busstation. Lijn 357 naar Aalsmeer rijdt niet meer via de Handweg, maar via Sportlaan en Bovenkerkerweg. Lijn 171 neemt de route via de Handweg over.

R-Netlijn 300 (Haarlem-Schiphol-Amstelveen-Bijlmer ArenA) rijdt weer, net als vroeger, via de Oranjebaan. Dat betekent stuivertje wisselen met R-Net lijn 356 (Haarlem-Bijlmer ArenA), die per 10 december rijdt via de Laan van Langerhuize. Verder gaat op lijn 356 het aantal ritten omhoog.

LOOPAFSTANDEN R-Net staat voor snelle verbindingen, hoge frequenties en nachtbussen. Daar tegenover vaak langere loopafstanden tot de haltes tegenover. Die afstanden worden vaak groter door haltes over te slaan. Na kritiek hierop heeft Connexxion de te vervallen halte Graaf Florislaan, alsnog als stop voor de 347 en de 357 gehandhaafd. Althans voor 2018. In 2019 komt er een reconstructie van de Amsterdamseweg, wat kans biedt op een nieuwe verdeling van haltes.

In Westwijk vervallen op lijn 357 de haltes Cannenburgh en Weldam. Bewoners krijgen er lijn 165 voor terug, maar die rijdt heel beperkt. Elders, ook waar R-Net niet komt, verdwijnt de bus, zoals langs de Olympiadeweg, waar nu lijn 187 rijdt. Daar komt niets voor terug.

Lijn 199 (Schiphol-Amstelveen-Station Zuid), die nu nog door grote delen van Amstelveen kronkelt, rijdt vanaf 10 december alleen tussen Schiphol en Westwijk, waarbij de route in Bovenkerk en Westwijk is aangepast, ook al niet tot ieders tevredenheid. Menigeen reisde met de 199 naar het ziekenhuis. De per 10 december gekortwiekte lijn 174 is voor lang niet iedereen een alternatief.

Ter compensatie van de ontstane gaten komen er drie 'stadslijnen', een wijdse benaming voor drie minilijntjes met beginpunt Busstation Amstelveen: 165 (naar Weldam), 166 (naar Kronenburg) en 167 (naar Julianapark). De routes zijn al onderwerp geweest van aanpassingen.

Amstelveen is echter nog niet tevreden. Mogelijk komen er in december 2018 of bij de opening van de Noord/Zuidlijn in juli 2018 verdere aanpassingen. Vanwege de onvrede willen VVD en D66 uitstel van de nieuwe dienstregeling. "Daar kan geen sprake van zijn," luidt de resolute reactie van Rick de Vries, woordvoerder van Connexxion. "De dienstregeling voldoet aan de eisen van onze opdrachtgever, de Vervoerregio Amsterdam. Zo kort voor de invoering is aanpassing niet mogelijk. We hebben indelingen gemaakt voor de inzet van bussen en chauffeurs. Dat is een enorm proces, dat kan niet op zo'n korte termijn worden veranderd."

AML FLEX Nes aan de Amstel krijgt een nieuwe vorm van openbaar vervoer: AML Flex. Het gaat om elektrische auto's die op afroep passagiers oppikken en afleveren op ov-knooppunten. Connexxion wilde deze eerst laten rijden tot 19.00 uur, maar maakte daar later 21.00 uur van. Er geldt het gewone ov-tarief. Reserveren is mogelijk tot een half uur voor vertrek.

René de Leeuw