• Een witte elektrische bus van het Schiphol Sternet. Er zijn ook rood/grijze voor R-net.

    Connexxion

Connexxion neemt eerste 100 elektrische bussen in gebruik

AMSTELLAND Connexxion heeft rond de paasdagen honderd elektrische bussen in bedrijf gesteld, zowel op Schiphol als op R-net routes. Kinderziektes in de nieuwe dienstregeling zijn volgens Connexxion vrwijel onder de knie. De Vervoerregio onderzoekt of dat echt zo is.

René de Leeuw

De honderd bussen zijn een eerste stap. Over drie jaar worden alle 250 bussen van Connexxion in het Amstelland- en Meerlandengebied elektrisch. De extra lange bussen die nu rijden op onder meer lijn 300, tanken nog diesel, evenals een groot aantal andere bussen. Connexxion zet dan de drie jaar oude dieselbussen dan elders in Nederland in. Alleen de dubbeldekkers die rijden tussen Haarlem en Amsterdam-Zuid blijven rijden op diesel.

Een nadeel van elektrische bussen is hun vooralsnog beperkte actieradius. Ze halen met volle accu's niet meer dan 80 kilometer. "Dat is heel anders dan bij diesel," zegt Connexxion woordvoerder Rick de Vries. "Als een chauffeur 's morgens vroeg vertrekt, dan zit de tank vol en daar rijdt een bus de hele dag op. Omdat elektrische bussen al na 80 kilometer stroom nodig hebben, staat er altijd een aantal bussen stroom te laden. Dat betekent dat we extra bussen nodig hebben. Tegenover die extra investering staat dat rijden op stroom goedkoper is."

De Vervoerregio en Schiphol hebben emissieloze bussen gesteld als voorwaarde voor de aanbesteding.

NIET GEREED De elektrische bussen hadden al in december bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling moeten rijden, maar op dat moment waren de laadpunten bij diverse haltes nog niet gereed. Dat was een van de vele aanloopproblemen waarmee Connexxion na de introductie van de nieuwe dienstregeling kampte. Het vervoerbedrijf kreeg zelfs een boete van opdrachtgever Vervoerregio Amsterdam wegens wanprestatie.

Volgens De Vries gaat het inmiddels een stuk beter: "De hoofdpunten betroffen voornamelijk onvoldoende punctualiteit en het niet op orde zijn van de reisinformatie. Reizigers werden gedupeerd. Er is een verbetertraject ingezet en de Vervoerregio Amsterdam gaat beoordelen hoe wij presteren. Dat gebeurt onder andere door middel van veldonderzoek - door mensen die zij op onze bussen laten meereizen. Ze kijken of bussen niet vertraagd zijn, of het lijnnummer op de bussen te zien is en of informatie op de schermen in orde is en meer. Ook krijgen zij gegevens van alle rijtijden, zodat zij die kunnen controleren. Mijn indruk is dat een nieuwe boete niet aan de orde is. Het aantal klachten is ook veel minder geworden. Gratis reizen omdat de incheckautomaten niet werken is er nauwelijks meer bij. Dat heeft ons overigens ook een hoop geld gekost."

De Vervoerregio Amsterdam kreeg de afgelopen weken geen klachten meer. "Connexxion heeft een verbeterplan ingediend. Dat zag er goed uit," zegt woordvoerster Hedy Luchtmeijer. "In maart en april monitort de Vervoerregio of Connexxion nu aan de afspraken voldoet."