• Kunst en Taal op Brede School Omnibus

    Kees Willems
  • Kunst en Taal op Brede School Omnibus

    Kees Willems
  • Kunst en Taal op Brede School Omnibus

    Kees Willems
  • Kunst en Taal op Brede School Omnibus

    Kees Willems

Kunst en Taal op Brede School Omnibus

17-11-2017, 19:50 | Lezersnieuws | Conchita Willems

Kunst en Taal met elkaar verbinden? Dat kan heel goed. Zes scholieren van Brede School De Omnibus uit groep 7 kozen een schilderij uit om in de school op te hangen. Met ondersteuning van Stichting Taalvorming is de school een structurele samenwerking met de Kunstuitleen Amstelveen aangegaan. De scholieren bezochten de Kunstuitleen en hielden bij hun keuze rekening met kleur, techniek en geschiktheid voor alle kinderen van 0 tot 12. De Kunstuitleen spoort ze aan: "Laat je gevoel spreken! Kijk wat je mooi vindt!'" "Waarom vind je dat mooi?" De scholieren bekijken en bespreken aandachtig één voor één schilderijen met reacties als: "Deze past niet bij onze school. De kleintjes snappen dat niet, hoor!" "Die kleurt heel mooi in de gang bij ons op school!" "Dat is veel te ingewikkeld, al die stippeltjes" Tot er een schilderij overblijft dat unaniem gekozen wordt. De onthulling van het schilderij gaat op school gepaard met uitleg van de zes kunstkenners uit groep 7, waarom juist dát schilderij is gekozen. Bij de onthulling waren alle scholieren en diverse ouders aanwezig en werd zo een bijzonder moment op die dag. Directeur Frank Roël vertelt dat zelfs de kleuters meedoen in het traject. Elke zes weken zal een andere groep een nieuw werk gaan selecteren. In alle klassen worden kijk- en doe-opdrachten uitgevoerd en zo wordt de verbeeldingskracht van de kunstenaar aan een groeiende woordenschat en taalvorming van de kinderen verbonden. Binnen de multiculturele Brede School Omnibus participeren kunst en taal op deze manier binnen het beleid 'Oriëntatie op Jezelf en de Wereld'.

De basisschool heeft een unieke plek in het Amstelveense scholenlandschap door vol in te zetten op de positieve aspecten van multiculturele diversiteit. Enerzijds is het doel om leren zichtbaar te maken door de leerlingen te leren hun eigen leraar te worden. Een werkwijze, geïnspireerd door het gedachtegoed van professor John Hattie, bekende onderwijswetenschapper uit Nieuw-Zeeland. Anderzijds wordt dat doel bereikt door de filosofie en aanpak van de Vreedzame School, waarin de eigen kracht van kinderen centraal staat. Kinderen krijgen taken en verantwoordelijkheden en er worden leerlingen opgeleid tot mediator die helpt bij het oplossen van onenigheden en conflicten tijdens pauzes. Zo leren ze vaardigheden die nodig zijn als toekomstig burger in onze democratische samenleving. De klas en de school zijn daarmee goede oefenplaatsen voor democratisch actief burgerschap.