• Streekproducten zoals deze streek- en stadsbonbons staan volop in de belangstelling van de consument.

    Hans Timmermans Fotografie

Streekproducten populairder dan ooit

07-11-2018, 08:35 | Lezersnieuws | c.

Terwijl de supermarkten vol liggen met producten die vanuit de hele wereld vers worden aangevoerd, lijken juist producten met een typische Nederlandse herkomst populairder dan ooit. Streek- en stadsproducten met Hollandse rootsdoen het goed, zo blijkt. Nederlandse bakkers, groentezaken en andersoortige speciaalzaken slaan munt uit ‘local’. Productontwikkelaar en communicatie-strateeg Carl Schipper signaleert een ontwikkeling.

Déjà goûté Waardoor de populariteit van producten met een Nederlandse herkomst stijgende is, verklaart Carl Schipper door de algemene hang naar vroeger die aanwezig is onder alle lagen van de bevolking. ‘Als wij een smaak, een geur of een speciaal gerecht uit onze jeugd herinneren, dan vinden wij dat fijn om die te her-beleven. Neem bijvoorbeeld de smaak van Haagse Hopjes, of de stoofpeertjes die je moeder vroeger maakte; als je de kans krijgt, wil je die weer proeven. Je ziet dat vooral op latere leeftijd de hang naar ‘smaken van toen’ steeds groter wordt. Producten als ‘vergeten groenten’ uit de streek, maar ook veel regionale brood-, koek- en gebakspecialiteiten van toen tot en met luxe producten als chocolade en bonbons zijn allemaal een revivalaan het beleven. Zijn bekendste smaak- en geursensaties van vroeger, beleeft de consument sterk bij producten die uit een bepaalde stad of streek komen’, verklaart Schipper. ‘De consument geniet graag van iets waarmee hij weer de verbinding met vroeger legt. Noem het een déjà goûté’.

Bonbon met een verhaal Schipper ondervind de populariteit van streekproducten in eigen persoon. In 2017 introduceerde hij, bij wijze van marketing-experiment, een nieuwe streek- en stadsbonbon-collectie. Bonbons op basis van streekingrediënten met een specifieke smaak uit een streek of stad. Zijn idee sloeg aan en al snel kwamen er meer varianten. Inmiddels zijn er acht verschillende bonbons met een typische streek- en stadsachtergrond. Van de Gooische Bal tot De Limburgse Bal en van De Rotterdamse Bal tot De Haagse Bal. 

‘Alle bonbonballen worden ambachtelijk gemaakt met de smaken die men vroeger kende; met pure ingrediënten zoals appelstroop, honing, munt of likeuren afkomstig uit een streek of stad. De consument in binnen- en buitenland vindt dat fantastisch omdat de bonbonballen een herkomst hebben waarbij je kunt mijmeren over vroeger’. Meer informatie: www.carlz.nl