• Het Ibis Budget hotel in Kronenburg heet 'Amsterdam City South'. De gemeente wil gasten ook Amstelveen in lokken.

    René de Leeuw

Aantal hotelovernachtingen in Amstelveen groeit razendsnel

AMSTELVEEN Het aantal hotelovernachtingen in Amstelveen neemt razendsnel toe. Waren er in in 2015 nog 57.600 hotelovernachtingen, in 2017 is dit opgelopen naar 259.000. In tien jaar tijd is het aantal hotelkamers toegenomen van 400 naar 1500, verdeeld over twaalf hotels.

Die cijfers noemde wethouder Floor Gordon (economische zaken, toerisme en stadspromotie) bij een presentatie vrijdag van nieuw toeristisch promotiemateriaal in de Kersenbloesemtuin in het Amsterdamse Bos. Ze zei ook dat de vraag naar nog meer hotels groot is, er melden zich voortdurend mensen bij de gemeente die initiatieven op dit gebied willen ontplooien. "We werken nu aan een strategie om aan die hotelontwikkelingen sturing te geven," aldus Gordon.

In de hotels overnachten natuurlijk veel mensen die eigenlijk voor Amsterdam komen. Gordon: "Maar het zou voor de culturele instellingen, horeca en ondernemers een gemiste kans zijn om al die bezoekers alleen maar per bus of tram naar Amsterdam te laten gaan, zonder dat ze kennis maken met Amstelveen. Want Amstelveen heeft best veel te bieden."

INTERESSANT Naast wat er al is, moet er meer komen wat voor zowel Amstelveners zelf als voor bezoekers interessant is. "Want als het voor ons interessant is, dan komen daar ook bezoekers van buiten op af," aldus Gordon. Er zijn al onder meer het Amsterdamse Bos en de Amstel, de heemparken, de historische trams, twee kunstmusea, een winkelcentrum dat tot de nationale top behoort en verspreid over Amstelveen bijzondere gespecialiseerde winkels, goede culturele voorzieningen, gevarieerde horeca en sportvoorzieningen. En er zijn evenementen: de Amstellanddag, het Kersenbloesemfeest, Jazz in het Dorp, de Lentemarathon, de Pianopromenade, het Japan- en Diwali-festival en diverse evenementen in het Amsterdamse Bos. De kalender wordt dit jaar uitgebreid met '24h Amstelveen', op 25 mei voor de eerste keer. Die dag zijn er verspreid over de hele gemeente 45 verschillende dingen te doen: van 's ochtends vroeg dauwtrappen in de heemparken tot een rondvaart in het Amsterdamse Bos die duurt tot het ochtendgloren de volgende morgen. In de tussentijd kan iedereen de toren van de Bovenkerkse Urbanuskerk beklimmen, een beeldenroute afleggen, leren fotograferen met smartphones, lasergamen in het Stadshart, een Japanse theeceremonie meemaken en veel meer.

PROMOTIE Om mensen te lokken, inclusief hotelgasten, moet er goed informatiemateriaal zijn. De wethouder presenteerde vrijdag nieuw en verbeterd promotiemateriaal, dat gasten in hotels en horecagelegenheden kunnen aantreffen. Het gaat om de Stadsgids 'Experience Amstelveen Cityguide', een vernieuwde stadskaart met daarop alle attracties plus informatie over het openbaar vervoer en een folder gewijd aan 24H Amstelveen. De informatie staat ook allemaal op internet: amstelveen.nl/ervaar-amstelveen.

René de Leeuw