• De economische betekenis van nachtvluchten weegt volgens wethouder Raat niet op tegen de slaapverstoring.

    René de Leeuw

Amstelveen wil nachtelijk vliegverbod op Schiphol

AMSTELVEEN Amstelveen gaat zich samen met andere gemeenten rond Schiphol sterk maken voor het instellen van een nachtelijke vliegverbod op Schiphol.

Aanjager van het idee is wethouder Herbert Raat (VVD), die voor Amstelveen Schiphol in zijn portefeuille heeft en sinds kort namens zijn gemeente de vertegenwoordiger is van Amstelveen, Uithoorn, Aalsmeer en Ouder-Amstel in de Omgevingsraad Schiphol (ORS), de opvolger van de vroegere Alderstafel. Verder heeft hij contact gezocht met Haarlemmermeer en wil hij ook Amsterdam overtuigen van de noodzaak van een nachtvliegverbod. "Amsterdam is als aandeelhouder van Schiphol een belangrijke partij," zegt Raat. "Wij kunnen dit als Amstelveen niet alleen, samenwerking met andere partijen is onontbeerlijk.

UIT SLAAP GERUKT Directe aanleiding om zich hiervoor in te spannen, was een recente niet-geplande noodreparatie aan de Polderbaan. De baan was toen buiten gebruik, waardoor 's nachts vliegtuigen opstegen vanaf de Buitenveldertbaan en ook van de Kaagbaan in oostelijke richting. Die vliegtuigen draaiden zuidwaarts en vlogen vervolgens over Westwijk, waar ook Raat woont. Hij was niet de enige die daardoor uit zijn slaap werd gerukt.

"Het economisch belang van Schiphol staat voor mij niet ter discussie," zegt hij. "Maar het economisch belang van nachtvluchten weegt op dit moment niet meer op tegen het 's ochtends heel vroeg wakker worden van duizenden mensen als gevolg van vliegtuiglawaai. Dat is niet gezond, goede nachtrust is belangrijk."

"Ik proef in de gemeenteraad, maar ook onder bewoners en elders in de regio dat het gevoel leeft dat de grens nu wel is bereikt van wat mensen verdragen. Verder worden tal van afspraken niet nagekomen. Ik vind dat je je moet houden aan wat je afspreekt. Het voedt het cynisme bij omwonenden dat afspraken het papier waarop ze geschreven staan, niet waard zijn."

DRAAGVLAK Recent bezocht de nieuwe Schiphol-topman Dick Benschop Amstelveen. "Ik heb hem toen verteld dat als er niets gedaan wordt voor bewoners, het draagvlak voor Schiphol snel afkalft en dat dit niet in het belang is van de luchthaven," zegt Raat. "Sowieso denk ik dat er wat betreft Schiphol zaken op de schop moeten zodra de Milieu Effect Rapportage beschikbaar komt."

De voornaamste activiteiten op Schiphol 's nachts zijn vakantiecharters, van vooral Transavia en TUI, en een aantal vrachtvluchten. Verder komt rond half zes de intercontinentale aankomstpiek op gang van grote vliegtuigen uit alle delen van de wereld. Raat laat zich er niet over uit of die piek wellicht later zou moeten beginnen. "Dat is een zaak van verdere uitwerking," zegt hij.

NIET UNIEK Raat geeft aan dat een nachtvliegverbod voor Schiphol niet uniek zou zijn. "Dat is er op tal van luchthavens. Als je op de kaart kijkt dan is het niet onlogisch dat voor een luchthaven in een dichtbevolkt gebied er zo'n verbod zou zijn."

René de Leeuw