• De Polderbaan is de komende drie weken buiten gebruik wegens onderhoud.

    René de Leeuw

Extra hinder door onderhoud Polderbaan

SCHIPHOL De Polderbaan op Schiphol is vanaf 25 maart drie weken buiten gebruik voor onderhoud. De baan moet op 16 april weer beschikbaar zijn. In die drie weken worden onder meer asfalt en verlichting gerepareerd, markeringen bijgewerkt en over een lengte van 500 meter komt er een nieuwe oppervlaktelaag. 150 medewerkers van Schiphol en aannemer Heijmans werken in die drie weken in ploegendiensten aan de baan. Vliegtuigen wijken de komende weken uit naar de Buitenveldertbaan, Zwanenburgbaan en Aalsmeerbaan, wat extra lawaai geeft in woonkernen onder de aan- en uitvliegroutes van deze banen. Het weer kan de planning verstoren.

INTENSIEF GEBRUIK De Polderbaan heeft in 2014 groot onderhoud ondergaan en de volgende grote beurt komt in 2021. "De intensief gebruikte Polderbaan heeft om de zeven jaar een grote beurt nodig," aldus Schiphol-woordvoerder Hans van Kastel. "Daarnaast voeren we, wat we nu vanaf eind maart gaan doen, levensduur-verlengend onderhoud uit, wat de periode tussen twee grote onderhoudsbeurten verlengt."

Schiphol kiest er bewust voor om een baan een aantal weken te sluiten. De luchthaven neemt geen voorbeeld aan Londen Heathrow, waar het onderhoud 's nachts plaatsvindt. Heathrow heeft slechts twee banen en kan er overdag onmogelijk één missen. Het onderhoud geschiedt daarom in kleine nachtelijke stapjes. "Die aanpak heeft twee nadelen," zegt Van Kastel. "Ten eerste duurt het onderhoud langer. Dat betekent in het geval van de Kaagbaan en de Polderbaan dat nachtvluchten gedurende een veel langere periode dan nu het geval is van andere banen gebruik zouden moeten maken, wat extra overlast zou geven. Een tweede nadeel is de kwaliteit van het werk. Wij doen bij groot onderhoud het hele baanoppervlak in één keer. Dat levert een mooi glad oppervlak op. Doe je dat 's nachts in kleine stukjes dan ontstaan er naden in het oppervlak, wat de baan onderhoudsgevoeliger maakt."

Omwonenden kunnen informatie opvragen bij het Bewonersaanspreekpunt Schiphol (BAS), via 020-601.5555 of www.bezoekbas.nl.