• Het gaat inmiddels een stuk beter met buslijn 55.

    GVB

GVB: Lijn 55 functioneert na stroef begin nu naar behoren

AMSTELVEEN Het lijkt er op dat de problemen met buslijn 55 verleden tijd zijn. Volgens het GVB gaat het de laatste dagen, na de stroeve start maandagochtend, een stuk beter met de busverbinding die tramlijn 51 sinds zondag vervangt. 

'Teleurstellend' noemde het GVB de chaotisch verlopen eerste werkdag (officieel begon de busdienst zondagochtend al, red.) van buslijn 55. Volgens het vervoerbedrijf zorgde een combinatie van onverwachte factoren (grote verkeersdrukte door werkzaamheden, meer reizigers vanwege de regen en te weinig ruimte op de bufferzone bij station Zuid vanwege daar geparkeerde auto's) afgelopen maandag voor een piek die simpelweg niet verwerkt kon worden.

STUK BETER Ondanks de grote problemen, wilde het bedrijf eerst helder hebben wat er nu precies fout ging, en daarom werden nog niet direct maatregelen aangekondigd. Dat blijkt nu de juiste zet, aldus het GVB in een bericht op haar website. 'Na de moeizaam verlopen ochtendspits, ging het de daaropvolgende middag en de dagen daarna een stuk beter. Buslijn 55 en tramlijn 5 reden grotendeels op tijd en hoewel het op momenten druk was, konden de meest reizigers zonder problemen meereizen. De wegwerkzaamheden maken wel dat er soms moet worden omgereden en ritten daardoor langer duren dan gepland.'

Hoewel het GVB zelf geen stappen nam, heeft het overleg met de gemeenten Amstelveen en Amsterdam dat volgde op die eerste probleemochtend wel tot maatregelen geleid. Zo is er inmiddels een wegsleepregeling van kracht rondom station Zuid en is de Vervoersregio Amsterdam in gesprek met de projectorganisatie Zuidas over welke maatregelen nodig zijn om de doorstroming van de bussen bij de Strawinskylaan te verbeteren.

MEER REIZIGERS Een stroeve start dus, maar volgens het GVB is de busdienst toch echt de beste manier om tram 51 te vervangen. 'Het is zonder meer waar dat er in een metro veel meer reizigers passen dan in een gelede bus. Daarom rijdt lijn 55 tijdens de spits om de circa  8 minuten om zoveel mogelijk reizigers een plaats te kunnen bieden. Ideaal is dit niet, maar het is wel het best haalbare alternatief boven de metro.'