• Sudais Moulawizadeh: 'Iedereen heeft een talent!'

    Olivier Middendorp
  • In juni haalde Sudais zijn Havo-diploma en wil nu verder op het Vwo.

    Kamstra

KKC-leerling Sudais: 'Onderwijs is bron van persoonlijke groei'

AMSTELVEEN "Onderwijs is de bron van persoonlijke groei", aldus KKC-leerling Sudais Moulawizadeh, die op zijn achtste vanuit Afghanistan in Amstelveen kwam wonen. Vanuit de Amstelveense basisschool De Horizon kwam hij op SBO de Schakel (speciaal basisonderwijs) terecht. Zijn doel is om er te zijn voor anderen en hen te inspireren. Conchita Willems interviewde Sudais voor MijnAmstelveen en deelde zijn verhaal met het Amstelveens Nieuwsblad.

Na deze basisscholen doorliep hij de Scholengemeenschap Panta Rhei, waarna hij van 2-kader Vmbo overstapte naar 3-Havo op het KKC. Op woensdag 12 juni behaalde hij zijn Havo-diploma op het Keizer Karel College (KKC). Volgend jaar gaat hij verder op het Vwo. Opmerkelijk is dat hij direct op de dag van zijn examenuitslag enthousiast inspiratie deelde met de klas 1-Mavo van zijn toenmalige mentor. Met dezelfde boodschap die Panta Rhei uitdraagt als motto: 'Iedereen heeft een talent!' Hij vroeg ze naar hun toekomstdromen en hield hen voor dat die bereikbaar zijn voor wie daar hard voor wil werken. Voor de leerlingen was het verhaal van Sudais herkenbaar. "Laat niemand je wijsmaken dat je droom te hoog gegrepen is. Jullie zijn de ruggengraat van de samenleving. Mijn docenten staan aan de basis van mijn succes", vertelde Sudais hen dankbaar. "Zij zagen mijn talent en hielpen me om mijn kansen te benutten. Geloof in jezelf!"

VAN VMBO-KADER NAAR VWO "Ik wil graag mensen helpen. Iets voor de jeugd betekenen. Hen steunen die een betere wereld willen maken. We hebben allemaal innerlijke kracht en geloven in je zelf is voor iedereen mogelijk." Met die woorden maakt hij helder wat hem al van jongs af aan motiveert om hard te werken op school. Als kind werd hij zich al snel ervan bewust dat je nauwelijks de kans krijgt om te ontdekken wie je echt bent. Gezien door de perceptie van anderen.

Door hard werken en het maximale uit zichzelf te halen, heeft hij de lat hoger kunnen leggen. In de tweede klas van de Panta Rhei beloofde hij zichzelf om het Vwo-diploma te halen. Nu is dat moment gekomen. Door zijn schoolloopbaan heeft hij vele culturen en karakters ontdekt. Op verschillende plekken binnen het onderwijs ontmoette hij veel verschillende mensen met verschillende opvattingen. Hierdoor kreeg hij meer kennis, en wist steeds beter hoe met die mensen en situaties om te gaan, en anderen te kunnen helpen. Sudais zag op het KKC hoe hij levensverhalen als bouwstenen kon gebruiken. "De sfeer op het KKC stimuleerde mij! De docenten dragen zorg voor een veilige sfeer, waarbij vrijheid voor ieders ontwikkeling geborgd wordt." Beide scholen hebben hem gevormd en zijn waardevol. Sudais ziet er naar uit om over twee jaar met dat Vwo-diploma in de hand de stap te maken naar de universiteit.

BUITENLANDSE ZAKEN In zijn middelbare schoolperiode bouwde Sudais een indrukwekkend netwerk op en regelde maatschappelijke stages op bijzondere plekken. Zowel bij Rabobank als bij Ministerie van Buitenlandse Zaken. Vanaf de eerste dag bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken als 16-jarige zag hij hoe het hele Ministerie van binnenuit functioneert. Hij mocht in vertrouwen een zitting bij wonen van de NAVO en kwam oog in oog te staan met NAVO directeur-generaal Jens Stolteberg. Die op dat moment een vergadering had bij de Tweede Kamer. Voor hem een onvergetelijke ervaring. Aanvankelijk werd door vrijwel iedereen om hem heen gezegd, dat een stage bij het Ministerie voor iemand met zijn schoolachtergrond 'veel te hoog gegrepen' zou zijn.