• Directeur Van Raay voor het prijswinnende altaar.

    Naomi Heidinga
  • Verkozen tot de mooiste ter wereld: het altaar in het Cobra Museum.

    Naomi Heidinga

Cobra valt in de smaak in Mexico

AMSTELVEEN Een bijzonder uitwisselingsproject op kunstgebied: in het Cobra Museum is Mexicaanse kunst te zien als onderdeel van de tentoonstelling Intens Mexico, terwijl zo'n 126 werken uit de Amstelveense collectie schitteren in het Museo de Arte Moderno in Mexico-Stad. Daarbij gaat het om onder meer schilderijen, beelden, foto's en naslagwerken.

Directeur Stefan van Raay is in zijn nopjes over de wijze waarop de Cobra-kunst in Mexico ontvangen is. "Voor het museum in Mexico-Stad is het de belangrijkste internationale tentoonstelling van dit jaar." Voor de opening was veel belangstelling. "Er waren zo'n 2000 duizend mensen aanwezig. Twee persconferenties werden gegeven over de expositie, waarbij veel pers aanwezig was. Ik zag 28 camera's op ons gericht. Dat maakte indruk. Mensen waren heel positief."

De kleuren, het feit dat de schilderijen op kindertekeningen zijn gebaseerd, dat spreekt de Mexicanen aan, volgens Van Raay. "Ze treden kunst heel open tegemoet, in plaats van er direct een oordeel over te vellen."

Het is de eerste keer dat zo'n grote overzichtsexpositie van Cobra te zien is in Mexico. "In de jaren zeventig was er een tentoonstelling van het werk van Karel Appel. Grappig toeval is dat Karel van Stuijvenberg, een van de grote founders van ons museum, daar Appels werk zag en in contact kwam met de kunstenaar, die er toen ook was."

Voordat de werken op reis gingen naar Mexico, is gekeken naar hun conditie. "Cobra-schilderijen zijn nog weleens fragiel, vanwege de dikke laag verf of het type materiaal waarop geschilderd is. Alleen werken die in goede conditie waren, zijn verstuurd." Toch is het niet zonder risico, om kunstwerken te versturen. "De hele reis is onze conservator erbij geweest. Na de vlucht moesten de werken 48 uur acclimatiseren, voor ze uitgepakt mochten worden. Daarna zijn ze nogmaals gecontroleerd. Alles is zonder problemen verlopen." De werken komen in april terug naar Nederland.

Tevreden is Van Raay ook over de expositie in Amstelveen. Geen statische collectie, maar een kleurrijk en interactief geheel. "Uitermate geschikt als tegenwicht voor deze donkere dagen." Dat begint al met entree: met vlaggetjes, bontgekleurde muren en muurschilderingen. Daarnaast een collectie cactussen waar je 'u' tegen zegt (gehuurd van een Nederlandse kweker) en verspreid door het museum typische Mexicaanse designstoelen. Begin november werd in het museum zelfs de Dag van de Doden gevierd, een typisch Mexicaans feest. Kinderen konden zich laten schminken, er waren Mexicaanse hapjes, drankjes en muziek en men kon een foto van zijn of haar geliefde achterlaten op het altaar. Met dat altaar won het museum zelfs een prijs: het is bekroond tot mooiste ter wereld. "Het is leuk om te zien dat zoveel mensen iets hebben achtergelaten op het altaar. Misschien gaan we het volgend jaar weer doen, zoiets bestaat nog niet in Nederland."

De expositie 'Intens Mexico' omvat 46 kunstwerken uit de collectie van het Museo de Arte Moderno. De werken gaan over politiek, identiteit, seksualiteit en dood. De vroegste werken dateren van rond 1910, de begintijd van de Mexicaanse revolutie, die tot 1917 duurde. Een buitengewoon bloedige tijd. Aanleiding voor de strijd was de armoede onder de boerenbevolking. Dit thema was ook terug te vinden in de kunst. Identiteit is ook van belang, voor het land met een enorme diversiteit aan bevolkingsgroepen, evenals seksualiteit, dat echt deel uitmaakt van de Mexicaanse cultuur. Ook met de dood heeft men in Mexico een bijzondere relatie: deze wordt gevierd. De expositie is nog tot en met maart te zien. Meer informatie: www.cobra-museum.nl.