• De kinderen konden tijdens het praktijkgedeelte ervaren wat de chauffeur wel en niet kan zien.

    Naomi Heidinga

Les op Stadsplein: ´Blijf uit dode hoek vrachtwagen!´

AMSTELVEEN Houd ruim afstand en blijf drie meter achter een vrachtwagen. Dat zijn de belangrijkste regels die kinderen van verschillende Amstelveense basisscholen maandag leerden van Veilig Verkeer Nederland (VVN). Deze organisatie verzorgde een dodehoektraining, bestaande uit een theorie- en praktijkgedeelte op het Stadsplein.

Vrachtverkeer en (brom)fietsers moeten zoveel mogelijk worden gescheiden, vindt VVN. Ga je beide mengen, dan komt het vroeg of laat tot ongelukken, die voor fietsers vaak een slechte afloop hebben. Daarom verzorgt de organisatie onder meer educatie en voorlichting voor fietsers en vrachtwagenchauffeurs. In het basisonderwijs is VVN actief met het lesprogramma 'Veilig op Weg'. Daarin werkt VVN samen met Transport en Logistiek Nederland (TLN). Kinderen worden hierin bewust gemaakt van de gevaren van de dode hoek bij grote voertuigen als vrachtwagens, bussen en landbouwvoertuigen.

Bij het theoriegedeelte worden eerst de twee vuistregels uitgelegd. Houd voldoende afstand en blijf, bijvoorbeeld wanneer je moet wachten bij een stoplicht, drie meter achter een vrachtwagen of bus staan. Hiermee voorkom je dat je in de dode hoek gaat staan, op een plek waar de chauffeur je niet kan zien.

DRIE METER VVN-medewerker Akke de Haan is een van de docenten vandaag. Ze vraagt de kinderen aan te geven hoever drie meter is. Vanaf de deur zet ze telkens een pas. Zodra de kinderen denken dat ze drie meter heeft afgelegd, moeten ze hun vinger opsteken. De meerderheid doet dit te vroeg: drie meter blijkt verder te zijn dan je denkt. "Daarom kun je maar beter het zekere voor het onzekere nemen," zegt ze. "Doe als je denkt dat het drie meter is er nog maar een pas bij."

QUIZ Vervolgens wordt een quiz gedaan, om te testen of de kennis is blijven hangen. Verschillende situaties worden voorgelegd. De kinderen kunnen uit drie antwoorden kiezen wat ze het beste kunnen doen. Sta je al bij het stoplicht en komt er een vrachtwagen naast je staan, dan kun je het beste blijven waar je bent. Wel moet je bij het wegrijden blijven opletten wat de vrachtwagen gaat doen. Zie je bij het stoplicht een vrachtwagen staan? Dan kun je er beter drie meter achterblijven. Hetzelfde geldt in de situatie waarin er al een fietser staat opgesteld naast de vrachtwagen. "De vrachtwagenchauffeur heeft jou immers niet gezien, hij gaat er vanuit dat er één fietser staat. Daardoor loop je een risico."

FIETSSTROOK Een weg met of zonder fietsstrook, dat maakt voor het antwoord niets uit. In beide gevallen blijf je erachter. Alleen wanneer je op een fietspad rijdt, dat vrij ligt van de weg, rijd je als fietser door tot de stopstreep wanneer er al een vrachtauto staat te wachten. De kinderen hebben ondanks de warmte goed opgelet, er worden bijna geen fouten gemaakt.

Dan komt het leukste gedeelte: de praktijk. Op het Stadsplein staan vier verschillende vrachtwagens opgesteld. Om beurten mogen de kinderen plaatsnemen op de chauffeursstoel. Die veert (of bounced - zoals de kinderen het noemen), wat leidt tot hilariteit. Op het plein zijn pionnetjes neergezet op verschillende afstanden. Bij elk pionnetje staat een kind - zo kunnen ze precies zien wanneer de chauffeur hen wel en niet ziet.

CAMERA Na een kijkje in de cabine wordt een rondje om de vrachtwagen gelopen. Bij de vuilniswagen zit een camera op de achterkant. De chauffeur kan op een schermpje in de cabine zien wat er zich achter hem bevindt. "Maar daar moet je niet op vertrouwen," waarschuwt hij de kinderen. "Niet alle vrachtwagens zijn uitgerust met een camera. En mocht hij er wel zitten, dan is het niet zeker dat deze is aangesloten op een schermpje in de cabine. Bovendien kan het best zijn dat de camera het niet doet." Daarom herhaalt hij het nog maar eens het devies: houdt afstand, en blijf drie meter achter de vrachtwagen.

Naomi Heidinga