• De geplande bioscoop gezien aan de Meanderzijde. De bestaande bushalte voor onder meer lijn 300 blijft waar die is.

    Pathé
  • De toegang tot de bioscoop komt op de plek van Platform C aan het Stadsplein.

    Pathé

Nieuw plan voor Pathé-bioscoop met zeven filmzalen

AMSTELVEEN Het college is akkoord met de opzet voor een zeven zalen en 1.200 stoelen tellende Pathé-bioscoop aan de achterzijde van de schouwburg voor jaarlijks zo'n 300.000 bezoekers. Die moeten levendigheid en gezelligheid brengen in het nu 's avonds uitgestorven Stadshart. Tegelijk krijgt de zuidwesthoek van het Stadshart een grondige opknapbeurt.

De bioscoop komt aan Meander, pal tegen de achterkant van de schouwburg en wordt ietsje hoger dan de goudkleurige toneeltoren. De toegang komt aan het Stadsplein. "Dat is voor een levendiger plein essentieel," zegt cultuurwethouder Herbert Raat. "De toegang komt op de plek van Platform C, dat hiervoor wordt aangepast. Bezoekers wandelen straks door een passage naar de filmzalen."

De Pathé-bioscoop wordt kleiner dan die in Amsterdam-Zuidoost, waar twaalf zalen zijn. Raat denkt niet dat de Amstelveense vestiging deze in de weg zit. "Pathé zelf staat achter het plan, ook het moederbedrijf in Frankrijk. Amstelveen groeit en ook in Uithoorn en Aalsmeer komen er veel woningen bij. Dat vergt meer en betere voorzieningen. Daar past een bioscoop uitstekend in. En als we het nu niet doen, dan gebeurt het nooit meer en dan gaat het Stadshart achteruit. Het Gelderlandplein en het centrum in Hoofddorp hebben recent veel geïnvesteerd. We kunnen niet achterblijven."

INSPRAAK Raat heeft met tal van belanghebbenden gesproken, zoals omwonenden, winkeliers, horeca-ondernemers en de culturele instellingen, wat veel positieve reacties heeft opgeleverd. Op 28 maart begint een inspraakperiode die duurt tot en met 17 april. Op 10 april is er een informatieavond. Dit moet leiden tot een raadsbesluit in juni. Als alles goed gaat, kan de bouw in de tweede helft van 2020 beginnen. Naar verwachting draaien dan in 2022 de eerste films.

Het plan omvat meer dan de bioscoop alleen. De omgeving in zijn geheel krijgt een facelift. Als je met Herbert Raat een rondje loopt om de Schouwburg, dan wijst hij aan wat er allemaal mis is in deze hoek van het Stadshart. "De glazen gevel van het cultuurstrip is transparant bedoeld, maar overdag werkt dat niet." "Bij de zebra voor de in- en uitrit van de parkeergarage ontstaan opstoppingen en onveilige situaties." "Het busstation is donker." "De achterkant van de Schouwburg met de laad- en losplaats ziet er niet uit."

Die knelpunten worden in het plan opgelost. De gevel van de cultuurstrip wordt aangepast en zal waarschijnlijk wat naar voren komen. "De ingangen in de cultuurstrip zijn te laag, die moeten hoger en meer uitnodigend worden," zegt Raat. "De oprit naar de parkeergarage verhuist naar de achterkant van de Schouwburg en wordt verwerkt in de gevel van de bioscoop. Meander wordt aangesloten op een afrit van de A9 en ook op de 'Bomenbrug' over de snelweg, zodat hier een mooie toegang ontstaat tot het Stadshart en de garage. Zo verandert het karakter van dit gebied in voorkant in plaats van achterkant."

BUSSTATION "Het busstation willen we lichter en aantrekkelijker maken," vervolgt Raat. "Het idee is het grote middeneiland te versmallen. Zo ontstaat er aan de kant van de schouwburg ruimte voor transparant vormgegeven wachtruimten, kiosken, horeca of andere voorzieningen. De Vervoerregio Amsterdam voelt daar ook wel voor en heeft er geld voor over. Voor de haltes van de oost-west R-Net bussen langs Meander denken we aan een stijlvolle, doorzichtige overkapping."

René de Leeuw