• Museum Jan van der Togt.

    René de Leeuw

Nieuwe Adviesraad voor cultuurbeleid in Amstelveen

AMSTELVEEN Een onafhankelijke Amstelveense Adviesraad voor Cultuur (AAC) gaat vanaf dit jaar meedenken over het lokale cultuurbeleid. Het doel is om te komen tot een breed en kwalitatief aanbod van kunst en cultuur voor Amstelveners en geïnteresseerden uit de regio.

Het college van B en W wil een kwaliteitsslag maken op het gebied van kunst en cultuur. Daarom is een nieuw cultuurbeleid in de maak. Maar dat stelt de gemeente niet alleen op. Het college betrekt ook de culturele instellingen bij het beleid. Maar daarnaast wil het college ook dat er met een frisse en onafhankelijke blik van buiten de lokale sector wordt gekeken en geadviseerd. Daar moet de Adviesraad voor gaan zorgen.

"Amstelveen heeft een aantrekkingskracht op de regio als het gaat om winkels. Kijk bijvoorbeeld naar de Bijenkorf en andere winkels die wij hebben", zegt wethouder Herbert Raat (Kunst en Cultuur). "Datzelfde willen we met onze culturele instellingen voor elkaar krijgen. Onze ambitie is om deze naar een nog hoger plan te tillen. Daarom hebben we deskundigen met kennis van zaken gevraagd om ons te helpen."

De AAC wordt per 1 januari 2019 ingesteld en bestaat uit vier leden. Frans van der Avert (nu directeur van citymarketingorganisatie Amsterdam Marketing en vanaf 1 maart directeur van het Made by Holland-concept voor Paleis Soestdijk), Cathelijne Broers (directeur van Hermitage Amsterdam en De Nieuwe Kerk), Harry van der Bergh (kunstverzamelaar en oud PvdA-raadslid in Amstelveen) en James Leijer (kunstenaar en voormalig interim-voorzitter van de Armando Stichting). De adviesraad komt een keer per jaar bijeen. De wethouder Kunst en Cultuur sluit hier ook bij aan.

"Het college is ontzettend blij dat deze vier deskundigen in de culturele wereld in onze kunstraad willen plaatsnemen", zegt wethouder Raat. "Met ons nieuwe cultuurbeleid richten we ons niet in de eerste plaats op toeristen uit Amsterdam, maar op onze eigen inwoners en geïnteresseerden uit de regio. Ons aanbod moet kwalitatief zo goed zijn, dat zij vaker voor Amstelveen kiezen. Dat is goed voor onze economische ontwikkeling en voor het Amstelveen-gevoel."