• Tijdens het werk op de Beneluxbaan rijden de sneltrams nog door. Op 3 maart wordt lijn 51 vervangen door tijdelijke bussen.

    René de Leeuw
  • Geen gele, maar oranje hesjes bij de feestelijke start van de ombouw van de tramlijn.

    René de Leeuw

Ombouw van tramlijn nu 'echt' begonnen

AMSTELVEEN Hoewel er al maanden wordt gewerkt aan voorbereidingen voor het ombouwen van de Amstelveenlijn, vond vrijdag 1 februari nabij de vroegere halte Kronenburg de officiële feestelijke start plaats van het project.

Wethouder Rob Ellermeijer (verkeer en openbaar vervoer) roerde samen met portefeuillehouder Gerard Slegers van de Vervoerregio Amsterdam de trom bij wijze van 'startsein'. Zij deden dat samen met drie percussionisten. Vervolgens werd een damwandplaat de bodem in getrild. Wethouder Ellermeijer noemde de Amstelveenlijn een slagader van het verkeer en openbaar vervoer in de gemeente: "Die verdient het om sneller, betrouwbaarder en veiliger te worden gemaakt."

FUNDERING De werkzaamheden spitsen zich nu vooral toe op de fundering van de kruispunten van de Beneluxbaan bij Kronenburg en Zonnestein, waar de toekomstige trams in de toekomst onder door rijden, ter verhoging van de veiligheid en de snelheid. Rijbanen van de Beneluxbaan zijn verlegd om op de middenberm naast het spoor ruimte te maken voor indrukwekkende kranen, graafmachines en ander materieel. Groen is gekapt, sloten zijn gedempt. Ook het kruispunt Beneluxbaan-Sportlaan wordt ongelijkvloers. In de Noorder-Legmeerpolder is begonnen met de aanleg van een opstelterrein voor trams.

GEBRUIK Momenteel is het spoor nog volop in gebruik voor de trams van zowel lijn 5 als lijn 51. Dat verandert op 3 maart. Dan verdwijnt lijn 51 van het spoor. Lijn 5 blijft wel rijden, maar komende zomer wordt ook deze tram gedurende zes weken buiten bedrijf gesteld voor een van de grootste uitdagingen van het project: het bouwen van de betonnen bakken waardoor de trams straks onder de twee genoemde kruispunten door gaan rijden. Het gaat om een grote, tijdgevoelige operatie, die met haast militaire precisie moet worden uitgevoerd.

Na die zes weken keren de stadstrams van lijn 5 terug, maar het afscheid van de sneltrams van lijn 51 is wat het Amstelveense traject betreft definitief. De boog bij station Amsterdam-Zuid over de Buitenveldertselaan wordt verwijderd, zodat sneltrams station Amsterdam-Zuid niet meer kunnen bereiken. De sneltrams blijven wel rijden als lijn 51, maar dan vanaf het Centraal Station via Station Amsterdam-Zuid naar de Isolatorweg. Omdat alle perrons in Amstelveen laag worden, kunnen de sneltrams hier in de toekomst niet meer halteren. Lijn 51 wordt tijdens de bouwwerkzaamheden vervangen door de tijdelijke, hoogfrequente buslijn 55, die rijdt tussen Sacharovlaan en Station Zuid. Daarnaast komt er een pendelbus 551, die rijdt tussen Westwijk en Ziekenhuis Amstelland en stopt bij het Westwijkplein en de halte Seine.

BIESBOSCH Tram 5 heeft intussen een tijdelijke halte gekregen bij Biesbosch, die de halte Kronenburg vervangt. Op de dag van de officiële start stond bij deze halte namens de organisatie een wagen waar bouwvakkers, tramreizigers en omwonenden op een zak patat of een hot dog werden getrakteerd.

Na de magische datum 3 maart wordt er langs het hele traject tot in Westwijk volop gewerkt. Woensdagavond 6 februari en donderdagavond 7 februari zijn er informatieavonden: op 6 februari in MFC Binnenhof, A.J. Ernststraat 112 in Buitenveldert en op 7 februari bij Amstelveen InZicht aan het Stadsplein 103 (boven de bibliotheek).

René de Leeuw