• Het nieuwe college krijgt te maken met enkele grote projecten, waaronder het ombouwen van de Amstelveenlijn.

    René de Leeuw

Ook info in Japans over werk aan Amstelveenlijn

AMSTELVEEN Om de Japanse gemeenschap in Amstelveen te informeren over de vernieuwing van de Amstelveenlijn heeft de afdeling Metro en Tram van de gemeente Amsterdam een factsheet over de werkzaamheden gepubliceerd In het Japans. Het document is beschikbaar via de website van het project en in een papieren versie.

De communicatie over de vernieuwing van de Amstelveenlijn (sneltram 51) gebeurt hoofdzakelijk in het Nederlands en steeds meer in het Engels. Maar Amstelveen heeft al jaren een grote Japanse gemeenschap. Bewoners of ondernemers die uitsluitend (of liever) Japans spreekt en leest, krijgt nu met de factsheet compacte informatie over wat de vernieuwing inhoudt, wat bewoners of ondernemers in Amstelveen errvan merken, en wat de planning van het project is.

De factsheet is te downloaden via www.amstelveenlijn.nl. Een papieren versie is verkrijgbaar bij Amstelveen InZicht, het informatiecentrum aan het Stadsplein 103 (boven de bibliotheek) waar onder meer de Amstelveenlijn zich presenteert.

De vernieuwing van de Amstelveenlijn is volgens Metro en Tram noodzakelijk omdat de huidige lijn 51 niet meer voldoet. De trams zijn vaak overvol, het materieel is oud en toe aan vervanging, en de lijn is storingsgevoelig. Het doel van de vernieuwing is het realiseren van een betrouwbare, snelle en veilige tramverbinding tussen station Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk. Ook worden in Amstelveen drie ongelijkvloerse kruispunten en een nieuw opstel­terrein aangelegd.

Het werk gebeurt in opdracht van Vervoerregio Amsterdam en wordt begeleid door Metro en Tram van de gemeente Amsterdam. Hoofdaannemer VITAL start in september met grote werkzaamheden. Tram 51 blijft volgens de huidige planning tot maart 2019 rijden. De vernieuwing van de Amstelveenlijn moet naar verwachting eind 2020 klaar zijn.