• Voor de haltes Kronenburg en Zonnestein zijn enorme kuipen aangelegd onder de kruispunten met de Beneluxbaan door. De haltes komen op de bodem van de kuipen.

    Gé Dobbelman
  • Werkzaamheden aan de rails bij de halte Stadshart.

    Ge Dubbelman
  • Het uitgraven van de kuip voor de halte Kronenburg. Bij de halte Kronenburg en Zonnestein is 60.000 kubieke meter grond uitgegraven en afgevoerd.

    Ge Dubbelman
  • Een zogeheten 'kettinghor', hier aan het werk bij Uilenstede, is een machine die kiezels van het ballastbed van de rails schoonmaakt en weer teruglegt.

    Ge Dubbelman
  • Het op z'n plek hijsen van een prefab ligger voor het wegdek over de nieuwe verdiept liggende halte Kronenburg heen. Dergelijke liggers zijn ook geplaatst bij de haltes Zonnestein en Sportlaan.

    Ge Dubbelman
  • Het voorbereiden van het inhijsen van een betonnen ligger voor het toekomstige wegdek van het kruispunt Kronenburg.

    Ge Dubbelman

Werk aan Amstelveenlijn in beeld

AMSTELVEEN De periode van zes weken die een hoogtepunt vormen van de verbouwing van de Amstelveenlijn zijn bijna ten einde. Het meest ingrijpend in die weken is het ongelijkvloers maken van de trambaan onder de kruispunten van de Beneluxbaan met Zonnestein en Kronenburg door. Daarvoor is 60.000 kubieke meter grond weggegraven. Vervolgens zijn er enorme betonnen 'kuipen' gemaakt waar de rails en haltes in komen. Over de haltes heen zijn grote betonnen liggers geplaatst, per stuk 24 meter lang en 46 ton zwaar, waar auto's overheen gaan rijden. Er kwamen grote kranen aan te pas om de liggers op hun plek te hijsen. Tram 5 en 6 moeten op 26 augustus weer rijden tussen Station Zuid en Handelsplein. De hele Amstelveenlijn moet eind 2020 in bedrijf worden gesteld. De foto's geven een impressie van het werk.