• ANP

Veel meer klagers over vlieglawaai in Amstelveen

AMSTELVEEN Het aantal klagers over vliegtuiglawaai is in Amstelveen in het afgelopen jaar sterk toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van het Bezoekers Aanspreekpunt Schiphol (BAS), dat de klachten registreert.

Voor Amstelveen-Noord, dat vooral last heeft van de Buitenveldertbaan, steeg het aantal klagers van 643 in 2017 naar 905 in 2018. Het aantal klachten in dit gebied verdubbelde bijna, van 5.927 in 2017 naar 11.363 in 2018. Het deel van de klachten over nachtvluchten, steeg van 998 naar 2.253, oftewel ruimschoots een verdubbeling.

DALING In Amstelveen-Zuid, dat vooral last heeft van de Aalsmeerbaan, maar ook van vliegtuigen die opstijgen vanaf de Buitenveldertbaan en Kaagbaan, nam het aantal klagers toe van 283 naar 480. De klachten lieten hier echter een scherpe daling zien, van 25.103 naar 15.781. Die daling is te verklaren doordat er in 2017 ongewoon veel klachten waren als gevolg van veel extra gebruik van de Aalsmeerbaan tijdens een tien weken durende onderhoudsbeurt van de Kaagbaan. Amstelveen-Zuid klaagde wél meer over nachtvluchten, het aantal klachten hierover steeg van 1.370 naar 1.958.

De toename van klachten over het vliegen 's nachts was mede het gevolg van een niet geplande reparatie van een taxibaan die leidt naar de Polderbaan. Omdat de Polderbaan daardoor niet kon worden ingezet, is toen bij oostenwind 's nachts veel gestart op de Buitenveldertbaan en de Kaagbaan in oostelijke richting, waarbij vliegtuigen vaak zuidwaarts afbogen en over Westwijk vlogen.

GEBRUIK Het gebruik van de Buitenveldertbaan was i n 2018 vrijwel gelijk aan dat in 2017, met in beide jaren ruim 39.000 vluchten. Wel werd er in 2018 meer gestart en minder geland op deze baan. Het aantal klagers is in het hele gebied rond Schiphol flink gestegen, van 8.450 in 2017 naar 11.500 in 2018. Het totaal aan klachten en vragen verdrievoudigde zelfs, BAS kreeg vooral veel meer vragen te beantwoorden.