• Fragment van het schilderij 'Domestic view with white statue - Willem van Veldhuizen

    PR
  • Willem van Veldhuizen werkend aan New York Icons.

    PR
  • Grote zaal

    NH

'Almost Unreal' in Museum Jan van der Togt

AMSTELVEEN In Museum Jan van der Togt in Amstelveen is nog tot en met 2 juni de tentoonstelling 'Almost Unreal' te zien, met schilderijen van Willem van Veldhuizen. Daarnaast zijn er verschillende designobjecten gezien, van gevestigde namen en aanstormend talent. Helemaal van nu is de mogelijkheid om met behulp van een virtual reality-bril een schilderij van Van Veldhuizen te verkennen van binnenuit.

Veertig jaar geleden raakte schilder Willem van Veldhuizen gefascineerd door de bijna lege vertrekken die hij in musea vindt. De harmonie, de zalen waar niks overbodigs te vinden is, de focus op de kunst: ze houden hem nog altijd bezig. In zijn schilderijen van deze ruimtes vind je geen mensen maar stilte, en een overrompelend persoonlijke visie op ruimtelijkheid. Met zijn lichteffecten, reflecties en zijn doorkijkjes naar buiten doet Van Veldhuizens werk realistisch aan. Toch is het geen klakkeloze weergave van de werkelijkheid, hij gunt zichzelf de vrijheid om de skyline van steden te veranderen als de compositie daarmee geholpen is. Ook is de kunst aan de muur niet altijd 'echt', soms zijn de kunstuitingen door hem verzonnen.

Op vrijdagochtend, voordat het museum opengaat, toont directeur Marieke van Uildriks de werken. De zalen zijn leeg, net als in de schilderijen van Van Veldhuizen. "In de schilderijen van Van Veldhuizen komen geen mensen voor. Je ziet alleen de ruimte, en verstilling." De schilderijen doen wat haar betreft bijna meditatief aan. "Als je hier zo voor de opening door de lege zalen loopt, voelt het als een yogamomentje." Als kijker word je het schilderij aangetrokken, je zou graag gaan zitten op de lege designerbanken of – stoelen om zelf van de kunst, het doorkijkje en de verstilde ruimte te genieten.

Schilderijen van museumzalen in een museum. Het doet denken aan Matroesjka poppen, waar onder de oppervlakte een nieuwe laag schuilgaat. "We hebben onze zalen zo ingericht dat ze doen denken aan de zalen in Willems schilderijen." In elke zaal staat een klein aantal designobjecten, die hetzelfde gewicht hebben gekregen als de kunstwerken in de schilderijen. Dat is de diepere laag van de tentoonstelling. Daarnaast laat het museum zien waar het heen wil in de toekomst. "We zijn groot geworden met objecten van glas. Die blijven we ook in de toekomst tentoonstellen, maar daarbij willen we een mix maken tussen oud en nieuw." Daarom zijn voor deze expositie werken gekozen va gevestigde namen en aanstormend talent.

In de eerste zaal staan kunstwerken van glas, gemaakt door Rive Roshan. "Dit zijn moderne interpretaties van de glaskunst." De warme kleuren van het glas: terracotta, rood en blauw zie je terug in de schilderijen. De volgende zaal is heel anders qua sfeer. Het werk is frisser van kleur, in het midden staat wederom een glaskunstwerk van Rive Roshan. "In de glazen bol zie je een reflectie van alle schilderijen in de zaal. Daarmee past het perfect bij de schilderijen."

In de werken van Van Veldhuizen zie je altijd een reflectie van de kunstwerken terug. De horizon ligt hoog, daardoor is een groot vloeroppervlak te zien. "Van Veldhuizen gebruikt acryl voor zijn schilderijen, al lijkt het op olieverf. "In zijn schilderijen zie je veel detail, het is een echte ambachtsman. Hij werkt een aantal maanden aan één schilderij. Zijn werken zijn opgebouwd uit meerdere lagen. Het voordeel van acryl is dat het snel opdroogt, zodat je niet lang hoeft te wachten voor je verder kunt. Daarnaast zie je de kleuren van de verschillende lagen doorschemeren."

In de zaal die volgt vormen Rietveldstoelen een terugkerend thema. In de zaal staan 3D geprinte objecten, lijkend op vazen. "Deze vazen, een ontwerp van Oliver van Herpt zijn door een machine gemaakt, maar wel op zo'n manier dat het lijkt alsof ze door de mens zijn gemaakt." De klassieke oudheid van de Romeinen en Grieken komt terug in de laatste zaal. Daar zijn klassieke standbeelden te zien. Bijzonder is het werk met een uitsnede van Michelangelo's David in de Galleria dell'Academia in Florence. Naast de schilderijen is er een kunstwerk van Judith Roux te zien. Van glas maakte ze de contouren van gebouwen.

Tot slot, over de VR-bril: "Je zet de bril op, stapt in het schilderij, en wandelt rond in een andere realiteit, toegelicht door de kunstenaar zelf. Een bijzondere educatieve tool voor jong en oud." Bij de expo hoort een boek, dat te koop is in de museumwinkel.

Museum Jan van der Togt staat aan Dorpsstraat 50 en is op beide paasdagen van 11.00 tot 17.00 uur geopend. De reguliere openingstijden zijn van dinsdag t/m zondag van 11.00 tot 17.00 uur. Toegang 11,50 euro (13 t/m 18 jaar 6 euro en voor kinderen t/m 12 jaar en houders van Museumkaart, ICOM, Rembrandtkaart en Amstelveenpas gratis. Voor meer informatie: https://www.jvdtogt.nl/

Naomi Heidinga