• Start van Schoonste Winkelgebied Verkiezing 2018 in Stadshart Amstelveen.

    Annemieke Kok

Stadshart doet mee aan strijd om titel Schoonste Winkelgebied

AMSTELVEEN Het startsein voor de zesde editie van de Schoonste Winkelgebied Verkiezing is onlangs gegeven in Stadshart Amstelveen. Het Stadshart is één van de deelnemers van de verkiezing, een initiatief van Stichting Nederland Schoon. Tijdens deze kick-off werd in het winkelgebied de speciale Green Graffiti voor het eerst onthuld. Daarmee kan elk winkelgebied met milieuvriendelijk stoepkrijt met een opvallende boodschap kenbaar maken deelnemer te zijn van de verkiezing.

Ook overhandigde wethouder Herbert Raat (Stadshart) aan de aanwezige ondernemers een winkel welkom-bordje dat dit jaar in het kader van de Verkiezing is ontwikkeld. Dat bordje kunnen ondernemers aan de winkelruit of -deur ophangen. Op dit bordje wordt aangegeven dat de winkelier 'open en schoon is' en op de achterzijde wenst de winkelier het publiek een 'tot ziens in onze schone winkelstraat'.

Hans Gort (Koninklijke Horeca Nederland): 'Als ondernemers in Stadshart Amstelveen zijn wij erg trots dat de kick-off van de Schoonste Winkelgebied Verkiezing bij ons plaatsvindt. We zijn ons ervan bewust dat ondernemers als geen ander invloed hebben op de schoonheidsgraad van het winkelgebied. We zijn er immers elke dag. De uitstraling van je winkel stopt niet bij de voordeur. Het is het totaalplaatje dat zorgt voor een prettig verblijf.'

De gemeente is van mening dat schoonhouden van de openbare ruimte samen met anderen tot stand komt: 'Het schoonhouden van Stadshart Amstelveen kunnen we als gemeente niet alleen. Hier hebben we ondernemers en inwoners hard bij nodig. We hopen dan ook dat Amstelveen dankzij deze inzet kans maakt op de titel Schoonste Winkelgebied van Nederland', aldus wethouder Raat.

Aan deze editie van de Schoonste Winkelgebied Verkiezing neemt, naast Stadshart Amstelveen, een recordaantal van 122 gemeenten en 576 winkelgebieden deel. Een forse stijging ten opzichte van vorig jaar. Maar liefst 40 gemeenten doen dit jaar voor het eerst mee aan de verkiezing. NederlandSchoon trekt de komende maanden door het land voor een uitgebreid onderzoek, waarbij het winkelend publiek wordt gevraagd hoe schoon zij hun winkelgebied vinden. Daarnaast meten observatieteams de schoonheidsgraad van elk gebied. Op 30 oktober 2018 wordt de winnaar bekendgemaakt.


NederlandSchoon wil met de verkiezing de samenwerking tussen gemeenten, ondernemers en beheerders te stimuleren. Een schoon winkelgebied straalt meer gastvrijheid uit. Het winkelend publiek voelt zich hierdoor meer welkom, en daar heeft de ondernemer baat bij.

Uit onderzoek van Stichting Nederland Schoon blijkt dat 70% van de gemeenten actief inzet op schone winkelgebieden. Een zwerfafvalvrij straatbeeld heeft invloed op de beleving van het winkelende publiek. Het winkelen wordt als prettiger ervaren. Een schoon winkelgebied zorgt voor een langer verblijf van de consument, een hogere omzet, gevoel van veiligheid, aangenamere beleving en een positieve en sociale houding.

Voor meer informatie: http://www.nederlandschoon.nl